Mick

Mick is een heerlijk kereltje. Hij is vanaf het allereerste begin was hij heel duidelijk zichzelf. Als baby was hij rustig en makkelijk. Hij sliep al snel de nacht door. Hij speelde zelfstandig en ging altijd helemaal op in zijn spel. Hij was gek op puzzels, deze waren al snel te makkelijk voor hem. Soms gooide ik meerdere puzzels door elkaar om het moeilijker voor hem te maken. maar deze had hij vaak ook zo opgelost. Als Mick met poppetjes of auto’s speelde, was er altijd een patroon en volgorde. Hij zette die op een rijtje. Ook sloeg hij snel veel op, wat hij leuk vond. Hij wist al snel alle kleuren in het Nederlands en Engels en kon al tellen en lezen voordat hij naar school ging. Hij kent de wereldkaart uit zijn hoofd en weet van veel landen de vlaggen te beschrijven. Hij kent alle plattegronden van pretparken uit zijn hoofd. Hij is nu bezig met dinosauriërs.

Mick praatte voor die tijd niet veel, hij had voor veel dingen een eigen woord. Een olifant was bijvoorbeeld een Tamana. Hij praatte zijn eigen taaltje en had nog veel speeksel in zijn mond. Mick heeft hiervoor logopedie gehad. Nu gaat het wat beter, maar heeft nog steeds moeite om zich te uiten met woorden.

Mick heeft veel moeite met eten. Hij vindt het eet moment aan tafel erg lastig. Hij eet geen warm voedsel. We bieden hem nu aan wat hij wil en dat is niet veel. Hij eet wel brood met een paar soorten beleg. Fruit eet hij wel, maar ook niet alles. Als groente eet hij alleen komkommer. Hij houdt wel van vlees, gehaktbal, worst, knakworst, frikandellen en kipnuggets. Dus niet bepaald de voedzaamste dingen dus. En het kan zo zijn dat hij op de ene dag het wel eet en de andere weer niet.

Mick had moeite met zindelijk worden. Hier hebben we hulp voor gekregen via het consultatiebureau en we zijn bij een poepjuf geweest. Hier leerde hij waarom hij naar de wc moet. Uiteindelijk was hij vijf voordat hij volledig zindelijk werd. Dit was een erg intensieve periode voor Mick en voor ons. We moest elke keer als het mis was gegaan moesten we naar school komen om hem te verschonen. Als we allebei werkten, hielpen opa en oma mee. Op een gegeven moment hebben we ervoor gekozen om Mick een halve dag naar school te laten gaan. Zodat hij niet te veel belast werd. Naar schoolgaan koste hierdoor hem veel energie. Toen hij eenmaal zindelijk was ging het een stuk beter.

Omdat Mick sociaal emotioneel achterliep, kregen we het advies om met hem naar ergotherapie te gaan. Mick krult zichzelf vaak op zit altijd op zijn benen op zijn stoel, en praat met veel slijm in zijn mond. Hij is een half jaar geweest. We kregen oefeningen om dit beter te maken. Hij deed goed mee en de oefeningen hielpen goed.

Op school speelt Mick niet echt met andere kinderen en heeft vaak niet door dat zijn gedrag vervelend is voor anderen. Hij speelt in zijn bubbel en als anderen hem daarin storen, negeert hij ze of hij wordt boos. Ook maakt hij veel geluiden en herhaalt hij veel woorden of zinnen.

Omdat Mick niet genoeg uitdaging kreeg in de kleuterklas, is ervoor gekozen dat hij groep 1 en 2 in 1 jaar ging doen. zodat hij naar groep 3 kon en hier kon hij beginnen met lezen en rekenen. 

Voor de zomervakantie van vorig jaar zijn we gestart met een onderzoek bij Youz. De signalen die we zagen waren al erg duidelijk en aangezien we bij Noëlle al bekend waren met Youz, zijn we hier sneller terecht gekomen. Mick heeft meerdere onderzoeken gehad waaruit bleek dat hij ASS en ADHD heeft. We hebben hiervoor thuisbegeleiding en zijn we vaak in overleg met school, Youz en een ergotherapeut van school om te kijken hoe het gaat. In het begin van het schooljaar was het nog niet zeker of Mick op een reguliere school kon blijven. Hij zat nu met een klasje van negen kinderen in de klas maar had het hier al erg veel moeite mee. Als hij niet weet wat hij moet doen gaat hij huppelen door de klas of verstopt zich onder de voorleesbank in de klas. Hier ging hij ook liggen als hij overprikkeld was. Gelukkig kan Mick al goed aangeven als hij rust nodig heeft en krijgt hier op school de ruimte voor. Hij moest wennen aan het gedrag wat je moet vertonen in groep 3. Hij maakte veel geluiden en stoorde de juf voortdurend door aan haar gezicht te trekken of zijn schrift in haar gezicht te duwen, als hij aandacht van haar wou. Dit is een stuk beter geworden. Mick heeft sinds een paar maanden methylfenidaat gekregen en hiermee ging het een stuk beter. Hij vraagt als hij wat wil en kan zich beter concentreren bij de uitleg. Ook is hij een middag in de week in groep 4 te vinden. Het bleek dat hij de structuur in de klas erg fijn vindt. De kinderen wijzen hem op zijn gedrag. Waar hij snel van leert. Na school wil Mick graag spelen met klasgenootjes, hij heeft ook een paar vriendjes waar hij graag me speelt. Deze snappen ook hoe hij werkt en dat is erg fijn. Vaak wil Mick op een gegeven moment moet Mick even zijn eigen ding doen, het vriendje gaat dan ook even wat voor zichzelf doen. Als Mick weer wil gaan ze weer verder met spelen. Gelukkig mag Mick volgend jaar verder op deze school. Daar zijn we nu erg blij mee. Maar weten niet hoe dit verder zou gaan in de toekomst.

 

Thuis is Mick gewoon Mick, hij is gek op de mensen om zich heen en zegt dit ook vaak. Hij speelt graag op zijn kamer met zijn speelgoed en is tevreden. En zolang dat zichtbaar is voor ons zijn wij ook gelukkig. 😊

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.