Noëlle

Onze dochter Noëlle is een vrolijke enthousiaste meid, waar we trots op zijn. Achteraf gezien was al heel vroeg zichtbaar dat ze ADHD had. Ze kon als baby al heel slecht tegen prikkels. Ze kon niet in slaap komen als we bijvoorbeeld naar een verjaardag hadden gehad. Ook sliep ze al heel snel niet meer overdag. Ze wou niks missen. Dat wil ze nog steeds niet 😉. Dat wordt nog wat in de toekomst. Ze deed alles met veel kabaal en rende vaker dan dat ze liep. Als mensen zeiden dat ze wel druk was, noemde ik haar enthousiast. We wisten ook niet beter. Noelle was ons eerste kind. Maar steeds vaker merkten we toch verschillen.

In de tijd dat ze naar het kinderdagverblijf ging kwamen de eerste signalen naar voren in verband met haar concentratie. Ook praatte ze nog niet op het niveau als zou moeten op die leeftijd. Eigenlijk verstond ik haar vaak door lichaamstaal en herkennen wat ze wou. Anderen hadden daar moeite mee. Ik kon haar ondertitels lezen. Noëlle is toen naar logopedie geweest. Maar omdat haar concentratie niet mee werkte waren de opdrachtjes die ze daar kreeg vaak een opgave. Zowel voor Noëlle als voor de logopediste. Maar er kwam wat vooruitgang.

 

Toen ze eenmaal startte op de basisschool kwamen vaak hetzelfde naar voren. Ze was emotioneel gezien jonger en door haar korte concentratie lukte het haar niet om taken af te krijgen. In de kleuterklas is dit nog niet zo erg, maar vanaf groep 3 wordt het toch wat lastiger.

Het werd steeds lastiger om haar klasgenoten bij te benen.

We zijn toen bij een ergotherapeut terecht gekomen. We gingen hier in eerste instantie heen voor haar broertje, maar zijn hier ongeveer nog 2 jaar geweest met Noëlle. Van hieruit hier zijn we bij een kinderarts in het ziekenhuis terechtgekomen. Er werd gedacht dat ze motorisch achter zou lopen. Na een onderzoek bij een fysiotherapeut bleek dat Noëlle alle opdrachten fysiek prima kon, maar omdat ze tijdens de uitleg het niet lukt om op te letten, ze de opdrachten vaak niet goed kon uitvoeren. Voor verder onderzoek zijn we doorgestuurd naar Het Roessingh, een revalidatiecentrum in Enschede, maar hier duurde het erg lang voordat we aan de beurt waren.

Toen we uiteindelijk bij Het Roessingh kwamen, wilden ze weer een motorisch onderzoek doen.

Na te hebben uitgelegd dat we dat al hadden gehad en dat we eigenlijk wilden weten waar het concentratieprobleem vandaan kwam, zijn we doorgestuurd naar Youz in Enschede.

 

Noëlle bleef ondertussen moeite houden met school en daarnaast begon ook de corona periode waarbij ze thuis moest studeren. Wat erg moeizaam ging. Noëlle miste het ritme van school en het lukte haar niet om online de lessen te volgen. Zelf huiswerk maken was elke dag een gevecht. In groep 4 lukte het Noëlle echt niet meer om mee te komen in de klas. In het beging ging het nog wel, maar na de herfstvakantie kon je echt aan haar merken dat ze op eieren liep. Ze sprak niet meer af met vriendjes en was prikkelbaar en stil.

Noëlle heeft daarom groep 4 overgedaan. Dit was een goede keuze geweest want ze bloeide op. Ze kwam in een leuke groep met veel meiden en zat tegelijkertijd nog bij oude klas omdat het een duo klas was geworden. Ze kon op die manier goed wennen aan de overgang. Ze was trots op zichzelf omdat ze al veel wist en nu eens andere kinderen kon helpen i.p.v. andersom.

 

Bij Youz is een onderzoek gestart. Er worden dan verschillende onderzoeken gedaan. Het IQ-onderzoek was al gedaan op school. Daarnaast was er een lijst om in te vullen over de zwangerschap, geboorte en ontwikkeling. Noëlle moest zelf ook een paar keer komen voor onderzoeken. Uit deze onderzoeken gebleken dat Noëlle ADHD heeft. We hebben toen psycho-educatie gekregen om meer uitleg over ADHD te krijgen. Ook krijgt Noëlle medicatie, methylfenidaat. Hier doet ze het erg goed op. De medicatie helpt haar om te concentreren.

We krijgen nu vanuit Youz thuisbegeleiding. Zij geeft ons uitleg over ADHD en ASS en hoe we het beste onze opvoeding daaraan kunnen aanpassen. In het begin snapte ik nog niks van overprikkeling en hoe daarmee om te gaan. Aan sommige situaties kon Noëlle gewoon niks doen, dit zorgde voor mij al voor veel meer rust. We proberen haar nu ook voor te bereiden op de pubertijd en naar de middelbare school gaan. Want omdat Noëlle op sociaal emotioneel vlak achter loopt en is ze nog erg afhankelijk van ons. Hiervoor krijgt ze PMT, psychomotorische therapie. Hier leert ze beter met haar gevoel omgaan. Wanneer schiet je emotie omhoog en wat kan je doen om dit tegen te gaan. Ook hopen we dan Noëlle na de vakantie naar zorgboerderij Ensink kan. Hier gaat ze met andere kinderen met soortgelijke ontwikkeling spelenderwijs therapieën volgen. Zodat ze leert om in een groep beter voor zichzelf op te komen en op haarzelf te vertrouwen. Zodat ze straks een stuk weerbaarder is als ze naar de middelbare school gaat.

 

Voor nu is ze gewoon blij dat het bijna vakantie is en daar kan ze heerlijk van genieten met al haar enthousiasme.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.